Yksilöllisten polkujen ensimmäiset askeleet

Lappeenranta 2.12.2016 – Yksilöllistä polkua eteenpäin -hanke on aloittanut toimintansa Lappeenrannassa syksyllä ja opettajat ovat olleet innostuneita kehitystyöstä. Hankkeessa on mukana seitsemän lappeenrantalaista peruskoulua ja kaksi esiopetuksen yksikköä: Joutsenon, Kimpisen, Lappeen, Lauritsalan, Myllymäen, Pontuksen ja Sammonlahden peruskoulut ja esiopetusryhmät Kanavansuun sekä Lauritsalan päiväkodeista.

Hankekouluissa on keskimäärin kolme opettajaa, jotka kehittävät yksilöllistä oppimista eteenpäin paikallisena tiimityönä. Yksi opettajista toimii koulun hankeyhteyshenkilönä. Yhdeksän yhteysopettajaa tapaavat kaksi kertaa lukukaudessa. Tapaamisissa vaihdetaan muiden koulujen toimivia käytänteitä.

Olemme hankkeessa pitäneet kaksi tapaamista tänä syksynä. Ensimmäinen tapaaminen meni hankeasioiden sopimisessa, mutta toisessa pääsimme jo asiaan. Toisen kerran pääteemana oli yksilöllinen arviointi.

Arviointi on aihe, joka on muuttunut paljon. Samalla se muuttaa opettajuutta ja opetustapoja. Arviointi määrittelee paljon opetusta halusimme sitä tai emme. Välillä tuntuu siltä, että uudesta arvioinnista ei ole kokonaiskuvaa oikeastaa kenelläkään. Siksi aloitimme yksilöllisen oppimisen hankkeen pohtimalla arviointitapoja.

Vaikka välillä arvioinnin tilanne tuntuu sekavalta, on ollut hienoa huomata, että Lappeenrannassa aihetta on jo avattu erittäin hyvin opetussuunnitelmamuutostyön yhteydessä. Tämä antaa erittäin hyvät lähtökohdat hankkeellemme.

Ensimmäisessä tapaamisessa Myllymäen koulun yhteysopettaja Miina Koskela esitteli muille yhteysopettajille koulussa kehitettävää opettajien työkalua, jonka he ovat nimenneet repuksi. Reppu on tarkoitettu arvioinnin lisäksi myös laajemmin opetustyön avuksi. Lappeen koulussa on jo ennen hanketta käytetty yksilöllistä oppimista ja yhdistettyjä luokkia. Jenni Koskinen Lappeen koulusta esitteli tapaamisessa, miten he näkevät arvioinnin laaja-alaisten taitojen kautta. Lopuksi vielä Juho-Matti Kyllönen kertoi, miten he kehittävät Joutsenon koulussa Google Apps for Education (GAFE/GSE) käyttöä yläkoulun oppilaiden yksilöllisen oppimisen itsearvioinnissa.

Kehitystyö on päässyt hyvin käyntiin ja kuulette varmasti näistä aiheista lisää tässä blogissa. Kaikissa mukana olevissa hankekouluissa on erittäin innostuneita opettajia, joista jokainen lähtee kehittämään yksilöllistä oppimista oman koulunsa näköiseksi. Syntyneitä käytänteitä jaetaan, testataan ja kehitetään eteepäin yhteysopettajien tapaamisissa. Hyvät käytänteet ja käytännön esimerkit oppimisesta ja opetuksen järjestämisestä jaetaan myös tässä blogissa sekä Yksilöllistä polkua eteenpäin -hankkeen Twitter tilillä @ypelappeenranta.

Petja Pyykkönen
Projektipäällikkö, Saimaan mediakeskus

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: