Mitä on yksilöllinen oppiminen?

Yksilöllinen oppiminen on päivän sana, mutta mitä sillä oikeastaan tarkoitetaan? Monissa yhteyksissä olen törmännyt virhekäsitykseen, jonka mukaan kyseessä on menetelmä, jossa ei opeteta tai opita ollenkaan ja jossa oppija vain jätetään täysin heitteille yksin painiskelemaan omien ongelmiensa kanssa. Tästä syystä päätin yrittää selventää asiaa ja etsiä niitä periaatteita, mitkä tosiasiallisesti kuvaavat yksilöllisen oppimisen mallia.

 

Yksilöllinen oppiminen pähkinänkuoressa

Yksilöllisen oppimisen menetelmään kuuluvat olennaisena osana seuraavat periaatteet:

– Yksilöllisessä oppimisessa oppiminen voi olla itsenäistä tai yhteisöllistä tai mitä tahansa siltä väliltä.

– Opettaja ei opeta lähtökohtaisesti koko ryhmää yhteisesti, vaan oppijat työskentelevät itsenäisesti tai vertaisryhmässä.

– Opettaja ohjaa oppijaa henkilökohtaisesti tai pienryhmässä, missä kaikki oppijat ovat työskentelyn samassa vaiheessa.

– Mitään muita opetus- tai oppimismalleja ei kuitenkaan rajata pois.

– Oppiminen etenee ilman rajoja sitä mukaa, kun oppija oppii.

– Oppimista ei ole sidottu aikaan, vaan mallissa on tärkeää äärimmäinen kognitiivinen vapaus.

Yksilöllisen oppimisen yhteydessä on myös syytä selventää kahta käänteisen oppimisen mallia, joiden periaatteita sovelletaan siinä.

Käänteinen opetus

Käänteisen opetuksen perusajatuksena on, että oppija käyttää oppimiseensa sähköisiä materiaaleja esitehtävänä, jolloin pääpaino oppitunnilla on oppilaiden keskinäisessä ja opettajan kanssa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa.

Tärkeinä pidettyjä perusajatuksia ovat:

1) Opiskelijan oma aktiivisuus

2) Opiskelijoiden välinen vuorovaikutus

3) Teknologia ja internet

Käänteinen opetus voidaan jakaa kahteen keskenään hieman erilaiseen osaan:

Käänteinen luokkahuone (Flipped Classroom)

Käänteisen luokkahuoneen menetelmässä on kyse yhteistoiminnallisesta oppimisesta, jonka käynnistäjänä on opettaja ja opettaja myös kontrolloi ja johtaa tekemistä.

Käänteinen oppiminen (Flipped learning)

Käänteisen oppimisen mallissa oppija hyödyntää oman motivaationsa mukaisesti yhteisöä ja opettajaa omaan oppimiseensa. Tällöin myös opettajan rooli muuttuu tiedon jakajasta yksilöllistä oppimista ja oppilaiden itseohjautuvuutta tukevaksi.

Yksilöllisen oppimisen menestys tai menestymättömyys näyttää siis lepäävän paljolti oppijan oman aktiivisuuden ja innon varassa. Sen lisäksi erillaiset sosiaaliset taidot tulevat korostetusti esiin. Näiltä osin onkin mielekästä keskittyä oppimisen tukemisessa aktiivisuutta lisääviin toimenpiteisiin ja sosiaalisten taitojen oppimiseen. Hankalaksi koulun ja oppijan kannalta tämän tekee se, että kyseessä olevia perustavaa laatua olevia taitoja on hankala numeerisesti mitata ja niissä edistymistä todentaa.

lähteet: Wikipedia ja maot.fi

Yksi ajatus artikkelista “Mitä on yksilöllinen oppiminen?”

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: