Yksilöllisesti ja yhteisöllisesti ryhmässä

Syyslukukausi on Myllymäessä vierähtänyt rattoisasti projektityöskentelyn parissa. Olemme pureutuneet, mihinpä muuhunkaan kuin suomalaisuuteen juhlavuoden kunniaksi. Projektissa ovat yhdistyneet maantiedon, äidinkielen, musiikin, kuvataiteen, kotitalouden, historian ja biologian sisällöt, laaja-alaisista taidoista nyt puhumattakaan. Juho Norrenan Laaja-alainen osaaminen käytäntöön -kirja näytti suunnan projektille; malli mukautettiin vastaamaan erityisen tuen oppilaiden tarpeita.

Projekti aloitettiin ennakkotietojen keruulla, jotta nähtäisiin mille pohjalle lähdetään oppimista rakentamaan. No, eipä kovin vankka näyttänyt olevan tuo pohja. Tiedot jaoteltiin menneisyyteen, nykyisyyteen ja tulevaisuuteen, mistä lähdimme poimimaan oppilaspareille tiedonkeruun aiheita. Aiheet oppilaat saivat valita omien kiinnostuksenkohteidensa mukaan, ja saatiinpa näin mukaan myös sauna- ja ruokakulttuurin kehittymistä tutkivat oppilasparit. Pareista muodostui ”asiantuntijoita” ja eri alan asiantuntijoista 4-5 hengen ryhmät, joissa tehtiin lopullinen tuotos eli matkailumainos Suomesta (minidokumentti, qr-koodijuliste, esite).

Projektin aikana me opettajat huomasimme tarvetta tiettyjen aiheiden yhteiseen käsittelyyn (maantieto, historia). Projektin lomassa pidimme yhteisiä oppitunteja, ja oppilaat saivat tehdä omalle tasolleen sopivia tehtäviä. Projekti kuitenkin kulki siinä sivussa koko ajan, ja kotiläksynä kuvailivat löylynheittoa kiukaalle ja Näsinneulaa Tampereen-reissun yhteydessä. Jokainen sai työskennellä itselleen luontevimmalla tavalla, ja parit täydensivät toisiaan – opettajat olivat ehkä saattaneet miettiä tätä aspektia etukäteen muodostaessaan parit ;). Viimeistään projektikorttia täyttäessään oppilaat joutuivat miettimään, mitä itse on tehnyt ja mikä on ollut rooli ryhmässä. Projektin onnistumista peilattiin alussa asetettuihin tavoitteisiin ja mietittiin, missä onnistuttiin ja mitä olisi voinut tehdä paremmin.

Projektityöskentelyssä antoisinta oli opettajan näkökulmasta nähdä oppilaiden tyytyväisyys valmiiseen tuotokseen. Jo se, että saa nihkeän (ehkä jopa epätoivoisen) alun jälkeen nähdä valmiin työn ja esitellä sen muille – mikä sen parempi osoitus onnistumisesta ja sinnikkäästä työskentelystä. Suurimmalla osalla pysyi motivaatio yllä koko projektin ajan, olivathan he saaneet valita aiheet omien kiinnostuksiensa pohjalta. Toki ”vapaamatkustajia” löytyi tämän(kin) projektin aikana, mutta nämä yksittäiset tapaukset oli opettajien helppo huomata työskentelyn lomassa ja ohjata aktiivisempaan työskentelyyn. Missään vaiheessa touhu ei  mennyt ”puuhasteluksi” vaan opetussuunnitelma tavoitteineen ja sisältöineen oli kirkkaana (?) mielessä – ainakin opettajilla ;). Seuraavia projekteja silmällä pitäen oppilaita tulisi ohjeistaa paremmin tavoitteiden asettelussa: mahdollisimman konkreettisten tavoitteiden saavuttamisen arviointi projektin päätteeksi on huomattavasti helpompaa kuin sen, oppiko oppilas esim. Suomen historian merkityksen. Oppilaat, joilla on haasteita oman toiminnan ohjauksessa, hyötyisivät myös selkeämmästä työskentelyrungosta ja aikataulusta. Seuraavia projekteja odotellessa…

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: