Miten meni noin niinku omasta mielestä

Matematiikkaa on nyt tallattu yksilöllistä polkua eteenpäin tämä lukuvuosi. Miten meni noin niinku omasta mielestä? Täytyy todeta, että hyvin ja huonosti. Olen tänäkin keväänä siinä tilanteessa, että jotakin muutoksia täytyy tehdä. Luulin siis viime keväänä keksineeni ratkaisun pulmaan, mutta nyt kaiken reflektion jälkeen olen taas kokemusta rikkaampi.

Viime keväänä ongelmana oli se, että en oikein tiennyt missä kohtaa kukakin oppilas oli menossa. Jokainen oli omalla polullaan, mutta työskentelyn seuraaminen ja kartalla pysyminen tuotti opettajalle harmaita hiuksia. Osan työtahti hiipui, eivätkä he jaksaneet ponnistella edetäkseen. Osa paahtoi Pendolinon lailla ja tipahdin kyydistä. Ensiapuna rakentelin luokan seinälle taulukkoa, mihin merkataan missä mennään. Ja vihkoihin liimattiin pelilautaa, jossa oli pysäkkejä osaamisen osoittamiselle.

Luulin keksineeni ratkaisun. Listasin kaikki tehtävät taulukkoihin. Otsikoin ne tehtäväkorteiksi. Oppilaat etenivät tehtäväkorttien mukaan ja merkkasivat korttiin, missä olivat menossa. Äärimmäisen kätevää. Olin onnesta soikea! Yhdellä silmäyksellä näin mitä tehtäviä oppilas tekee, osaako, tarvitseeko apua yms. Oppilas tekee tehtävään kaksi merkintää. Ensimmäinen merkintä on se, että tehtävä on tehty ja toinen merkintä on se, että tehtävä on tarkistettu. Kotitehtävät merkattiin korttiin rasteilla.

Tämän vuoden jälkeen minulle selvisi vihdoinkin se, että mikä kirjoissa, vihkoissa ja näissä taulukoissa sekä tehtäväkorteissa mättää. Oppilailla on jokin kummallinen sisäänrakennettu ajatus siitä, että kaikki tehtävät pitää/tulee aina tehdä. Ihan sama vaikka hän osaisi ne, niin silti oppilas tekee samoja tehtäviä toisensa perään. Täyttää kirjaa, täyttää vihkoa tai täyttää tehtäväkorttia. Pidin itsestään selvänä sitä, että jos jonkin osaa, niin sitten oppilas tekee kokeen ja siirtyy seuraavaan harjoiteltavaan asiaan. Niin minä pidin itsestään selvänä. Oppilashan ei voi jättää tehtäväluetteloon yhtään reikää, eli ympyröimätöntä tehtävää. Vaikka sanon, että laske joka toinen tehtävä, niin oppilaan on kuin omantunnon tuskan takia ympyröitävä jokainen tehtävä, oli ne sitten tehty tai ei.

Nyt toukokuussa tehtäväkorteissa näkyy jo ympyröimättömiä tehtäviä. Tehtäväkortista on tehty joka toinen, joka kolmas tai ehkä alusta ja lopusta muutama tehtävä. Oppilas on pystynyt havainnoimaan omaa oppimistaan ja saamaan selville osaako jo vain pitääkö vielä harjoitella lisää? Kysymykseen, miksi lasket kaikki tehtävät, jos olet jo huomannut osaavasi, sain vastaukseksi:

– Muuten riviin jää aukkoja. Se näyttää huonolta.
– Oletko varma, että osaan?
– Mitä niille tekemättömille tehtäville tehdään?
– Tehdäänkö ne (tekemättömät tehtävät) sitten myöhemmin?
– Miksi en voi tehdä, kun nää on just helppoja?
– Kannattaako niitä jättää tekemättä?
– Näyttää siltä, että olen ollut laiska.
– Onko tarkotus jättää tekemättä?

Niinpä niin. Olin luullut olleeni selkeä tavoitteissani.
Ensi syksynä aloitamme uuden kokeilun. Aloitamme ilman paperista kirjaa. Olen tilannut jokaiselle oppilaalle sähköisen matematiikan kirjan. Sieltä otetaan kotiin Flipped classroom idealla tehtäviä. Koulussa keskitymme tekemiseen ja toimintaan. Syvennämme omaa oppimispolkua niin, että oppilaiden tulee todella reflektoida omaa ajatteluaan ja oppimistaan. Nyt tehtäväkortissa on vain aihepiirit ja testit. Tehtäviä tulee tunneille vähemmän, mutta niiden parissa on työskenneltävä niin, että ne osaa myös opettaa toiselle. Kun tuntuu siltä, että hallitsee asiat, niin ei muuta kuin kokeilemaan koetta.

Mistä se ajatus tulee, että oppikirja tulee täyttää kannesta kanteen. Ja nyt ajatus siitä, että tehtäväkortti tulee täyttää rivi riviltä, tehtävä tehtävältä. Tämä ajattelu vie paljon tilaa matematiikan oppimiselta. Oppilas ei edes käytä matematiikan kieltä kertoessaan, mitä hän tekee.
– Lasken nyt aukeaman 14.3 ykköstehtävää.
Siis, että kertoisi ratkovansa murtolukujen yhteen- ja vähennyslaskuja. Tänä vuonna pääsimme onneksi jo siihen, että oppilas kertoi ratkovansa geometriaa.

En luovuta. Yritän vielä uudelleen.

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: