Matematiikan tehtäväkortit

Tervehdys blogin lukijoille. Olen Koskisen Jenni, luokanopettaja Lappeen koulusta, Lappeenrannasta. Opetan tällä hetkellä kolmatta luokkaa. Olen viimeiset kolme vuotta kokeillut ja kehitellyt erilaisia yksilöllisiä työskentelymuotoja. Suurimpina haasteina yksilöllisen oppimispolun kehittämisessä ovat olleet oppilaiden motivaation ylläpitäminen ja oppilaiden kiireetön kohtaaminen. Oppitunnit laukkaavat eteenpäin ja päivän loputtua huomaan, etten ole ehtinyt kohtaamaan kaikkia. Osa oppilaista on tehnyt koko ajan lisätehtävänlisätehtävää ja osan kanssa olen laahustanut koko ajan ahdistuksen partaalla muiden perässä. Kenenkään motivaatio ei ole ollut huipussaan, saatikka oppimisen ilon tuntemukset. Kainalot hiessä olen koettanut pitää pakkaa kasassa ja yrittänyt pysyä itse kärryillä, mitä kukakin oppilaista osaa. Tarvitsin muutosta tähän.

Aloitin kehitystyön opetussuunnitelman lukemisella. Olen itse ollut mukana uuden opetussuunnitelman kehitystyössä ihan alusta asti. Päätin, että ensin on perehdyttävä uuteen opetussuunnitelmaan ja pohtia mitä mahdollisuuksia opetussuunnitelma tarjoaisi. Samalla mietin mistä oppiaineesta muutostyö olisi helpointa aloittaa. Päädyin matematiikkaan. Ensimmäinen askel oli se, että oppilaat etenisivät omaan tahtiin. Yhteisiä koko luokan opetustuokioita ei enää olisi, vaan antaisin opetusta tarpeen mukaan. Näin oppilaille jäisi aikaa laskemiseen ja keskusteluun toisten kanssa. Minulla olisi enemmän aikaa niille, jotka tarvitsivat henkilökohtaisempaa tukea. Haasteet tulivat tässäkin heti esille. Kuinka pysyn kärryillä missä oppilas menee? Miten kokeiden kanssa? Miten varmistan, ettei oppilas jää odottamaan, että joku pudottaa tiedon päähän? Miten saan oppilaat ottamaan vastuuta omasta oppimisesta? Miten asia tehdään näkyväksi huoltajille?

Monen onnistumisen ja epäonnistumisen kautta olen nyt siinä pisteessä, että oppilailla on matematiikassa käytössä tehtäväkortit, joita he suorittavat. Tehtäväkortit rakentuvat uuden opetussuunnitelman sisältöalueista. Tehtäväkorteista muodostuu kaikkiaan viisi kokonaisuutta. Jokaisessa kortissa on pienempiä osa-alueita, joiden jälkeen oppilaan on osoitettava osaavansa ja ymmärtävänsä kyseisen osa-alueen asiat. Osaamista on mahdollista osoittaa testillä, jonka voi suorittaa itsenäisesti. Myös suullinen osaamisen osoittaminen on mahdollista.

Tehtäväkortteihin olen perannut koko Tuhattaiturin kolmannen vuosiluokan aineksen läpi ja rakentanut niistä oppilaille (omasta mielestäni) selkeän systeemin edetä omaan tahtiin. Yhdellä silmäyksellä näen missä kukakin on menossa ja millaista tukea ja opetusta oppilas tulee mahdollisesti tarvitsemaan. Opetusta voi antaa opettaja, kaveri tai uuden asian voi katsoa videolta. Youtube on pullollaan matematiikan opetusvideoita, joita hyödynnän kirjaan liimattavina QR-koodeina. Kaikki tämä mahdollistaa oppilaan osallisuuden ja oman oppimisen omistajuuden matematiikassa.

Oppilailla on käytössään molemmat matematiikan kirjat (a- ja b-versio) samanaikaisesti. Oppilaat tekevät tehtäviä molemmista kirjoista. Tehtäväkorteissa on väreillä eritelty se, että kummasta kirjasta tehtävät löytyvät. Osa sisältöalueista löytyy vain toisesta kirjasta ja osa molemmista. On kuitenkin tärkeää, että oppilas saa tarpeeksi toistoa ja harjoitusta. Sisällöt kertautuvat koko vuoden ajan vielä peleissä, matikan sovelluksissa iPadeilla ja toiminnallisilla tunneilla.

Oppilaan omat tavoitteet on helppo merkata tehtäväkortteihin. Oppilas voi asettaa päiväkohtaisia tavoitteita tai viikkokohtaisia tavoitteita omalle etenemiselle. Jos oppilas osaa jonkin asian, voi hän jättää tehtäviä tekemättä ja osoittaa asian osaamisen heti. Voimme myös yhdessä oppilaan kanssa valita hänelle juuri sopivia tehtäviä, olivat ne sitten enemmän mekaanisia tai esimerkiksi sanallisia. Kaikki tämä sen mukaan, mitä tarvitsee harjoitella. Oppitunnin lopuksi oppilaat valitsevat ja määrittävät kotitehtävät itse itselleen. mavsop3tehtavakortti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: